THE US. NATIONAL ARCHIVES & RECORDS ADMINISTRATION

www.archives.gov

Fall 2004, Vol. 36, No. 3

Changing Channels

The Civil Rights Case That Transformed Television
By Kay Mills

© 2004 by Kay Mills

BEFORE THE
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
i b i .
In the Matter
of

The Application of LAMAR LIFE BROADCASTIMNG
COMPANY for Renewal of its License to Operate
Television Station WLBT in Jockson, Misisippi.

L T e

This court-filed petition, received by the Federal Communications Commission on April 15,
1964, started a fifteen-and-a-half-year legal process that greatly influenced hiring and
programming in the broadcast industry. (Records of the Federal Communications

Commission, RG 173) [full image]

White Mississippians strongly resisted desegregation of their schools after the historic Brown v. Board
of Education ruling by the U.S. Supreme Court in 1954 that separate schools for white and black

children were "inherently unequal."

At the same time, the principal local television station in the state's capital city of Jackson also
strongly resisted efforts to win air time for black citizens to respond to programs they felt presented
only the white point of view on desegregation. Medgar Evers, executive secretary for the National
Association for the Advancement of Colored People in Mississippi, started raising the issue of one-sided
programs during the 1957 Little Rock school crisis and was repeatedly turned down by WLBT, an NBC

affiliate.

A battle that would end decades later was under way.

WLBT, which had gone on the air in 1953, employed no black people, either on camera or behind the
scenes, although its audience was more than 40 percent black. The station also did not cover the
black community in the same depth as it covered news about the white community, and it broadcast
the Sunday services of only a local white church and none from black churches. Its station manager
editorialized on the air against the admission of James Meredith to the University of Mississippi in
1962, arguing that states, not the federal government, should determine who could attend their

schools and colleges.


http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-petition.jpg
file:///
file:///
http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-petition.jpg

All this changed as the result of the efforts of a small band of black and white citizens who challenged
WLBT's license forty years ago this year in what became a landmark communications law case. That
legal battle is described in the author's book, Changing Channels: The Civil Rights Case That

Transformed Television, published this year by the University Press of Mississippi.

The broadcast company that held the license triumphed twice at the Federal Communications
Commission in its effort to hold on to its license. However, twice a federal appeals court panel, headed
by Warren Burger before he moved on to become chief justice of the United States, overruled the
FCC. Not only did the broadcaster lose the license, but ultimately a majority black-owned group took

over.

The case established the precedent that the public could participate in FCC matters—a right that,
surprisingly, it had not held before the 1966 decision. This precedent led to the formation of public
interest communications law firms that represented citizens' groups around the country in challenging
other stations and negotiating non-discriminatory employment practices. The challenge also put
broadcasters in the South, and indeed around the nation, on notice that they needed to hire more

minorities and provide fairer coverage of the entire community, not just the white community.

Today, deregulation at the FCC has reduced the opportunities for the public to participate. Federal
courts have set aside even the commission's modest equal employment rules. But that does not mean
the case should be forgotten—it showed what could happen when people saw something that they
thought was wrong, had the conviction to attack that wrong, and found the ability to stay the course,

no matter how wearying and expensive it proved to be.

Medgar Evers Tries to Secure Equal Time for Other Views

When Medgar Evers tried to win air time on WLBT in the 1950s and early 1960s, he had on his side
the Fairness Doctrine. This FCC policy directed broadcasters to present programs on controversial
public issues and enable those who disagreed to present their opinions on the air. Evers sent his
complaints to the FCC, which took little action. On May 20, 1963, Evers finally did appear on WLBT
and responded eloquently to a broadcast by Jackson's mayor, Allen Thompson, who had refused to
meet leaders of the black community or to respond favorably to their rising demands for fair
treatment in employment as well as equal access to restrooms, restaurants, theaters, parks, schools,

and libraries for blacks and whites.

Mr, Fred L. Beard, Manager
Tolerisicon Station WIET
71% Sputh Jeffersom Strest
Jaokeon, Kisslssippl

Dear Mr. Baard:

I a=m in recelpt of your letter of July 1,
in whioh you explictly refused to grant the K
equal time in presenting, os a publio service,
prograas of interest aod lnforsatlon t0 the tele=
vielon sudience.

Evers's letter to station manager Fred L. Beard, dated July 16, 1962, states that Beard's


http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-evers.jpg

rejections of requests for air time "will be appealed to the highest authority.” (Records of

the Federal Communications Commission, RG 173) [full image]

A black person in Mississippi "knows about the new free nations in Africa and knows that a Congo
native can be a locomotive engineer," Evers told the TV audience, "but in Jackson he cannot drive a
garbage truck." In Jackson, he added, "there is not a single black police officer, school crossing guard,
fireman, clerk, stenographer, or supervisor employed in any city department or in the mayor's office in
other than menial capacities except those who worked at segregated facilities." Whether Jackson and
the state chose to change or not, he said, "the years of change are upon us. In the racial picture

things will never be as they once were. History has reached a turning point, here and over the world."

Only a few weeks later, Evers was shot and killed from ambush.

Even as Evers was trying to win air time on WLBT, the FCC was also receiving complaints about the
station's editorials against the admission of James Meredith to the University of Mississippi as its first
black student in 1962. The station's general manager argued on the air that states had the right to
administer their educational systems as they chose without federal interference, meaning that they
should remain segregated. Washington seemed "more concerned about placing a student in the
University of Mississippi, for political purposes, than they are about removing thousands of Communist

troops from Cuba," station manager Fred Beard told WLBT viewers.

WLBT
WJDX canve S0

EDITORIAL

JACHBON, MIRIIREIFR

An editorial by WLBT station manager Fred Beard deriding the 1962 admission of James
Meredith to the University of Mississippi prompted complaints to the FCC. (Records of the
Federal Communications Commission, RG 173) [full image]

The FCC sent two investigators, William Ray and John O'Malley, to Mississippi. Years later, O'Malley
recalled in an interview that Beard was "a sincere believer in segregation. Blacks belonged with
themselves and whites belonged with themselves. He was a believer in states' rights, that this was not

a federal matter. And he had been getting away with it for so many years."

In 1964, a few months before hundreds of students from the north went to Mississippi to help register
black voters and teach in Freedom Schools, the Rev. Everett Parker, also a northerner, and the Office
of Communication of the United Church of Christ (UCC), which he headed, launched what would be a
sixteen-year legal battle. Parker trained a group of Jackson whites who were willing to get involved—a
decision not lightly made in those years—to monitor the programming on WLBT. Then Parker, joined
by two Mississippi black leaders, Aaron Henry and the Rev. R.L.T. Smith, filed a challenge against the
WLBT license, then up for renewal. Henry was a longtime NAACP leader and later a member of the

state House of Representatives. Smith had run for Congress in 1962 and was unsuccessful in buying


http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-editorial.jpg
http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-evers.jpg
http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/images/channels-editorial.jpg

air time during his campaign until he enlisted the aid of national leaders, including former First Lady

Eleanor Roosevelt.

Their ten-page petition to deny the WLBT license generated twenty-five boxes of FCC files, now in the
custody of the National Archives. That may be a small amount compared with the seemingly endless
records some researchers encounter, but it was invaluable documentation for every step along the

way in the case.

It is hard to believe today, but until the courts decided this case, the only people who could participate
in FCC matters were those with an economic stake in the issue or people who could claim electrical
interference from broadcasters' signals. So when the commission heard this challenge, its members
said that the UCC Office of Communication and its allies had no standing in the case and voted 4-2 to
renew the license. It did acknowledge that the station, owned then by Lamar Life Broadcasting, was

less than zealous in its adherence to the Fairness Doctrine.

The FCC's First Ruling Reversed in U.S. Court

The FCC's decision read as though the commission was going to support the challenge—until the
conclusion, which denied it. It was written so that the majority could not be criticized for overlooking
the conditions that the challengers had raised yet still dismiss them. The man who wrote the opinion,
Henry Geller, who had been general counsel of the FCC during this case, said later that he had

disagreed with the commission. He thought WLBT's record was bad enough to warrant a closer look.

"We went in there and argued very strongly that you must designate this for a hearing," Geller said.
"The statute says [there should be a hearing if there are] 'substantial material issues of fact.' You
have very serious issues of fact here. You have issues of fact about the Fairness Doctrine because
they put on all these editorials saying, 'Never, never,' calling it states' rights, that they don't deal with
integration. . . . You had issues of misrepresentation. They say they don't cover the issue because it's

inflammatory and they cover the issue like mad in editorials, calling it states' rights."

Having lost his argument before the commission that it should require a hearing, Geller said in an
interview that he had written in the opinion that Mississippi needed this broadcaster because "the
situation was so dicey with integration being so important, the South being a raging inferno with this
chasm, that if we could get immediate compliance, it was worth it in the public interest. It was really
totally wrong." The FCC felt, or so Geller thought, that having an established station reporting the
news - if it would do so with more balance - was better than adding to the crises in Mississippi by

denying the license renewal.

The UCC's Office of Communication appealed to the United States Court of Appeals, District of
Columbia circuit, saying that its charges merited a public hearing. The appeals court panel that heard

the case agreed. Writing for the court, Judge Warren Burger said that there was no reason to believe



that Congress had "any thought that electrical interference and economic injury were to be the
exclusive grounds for standing or that it intended to limit participation of the listening public to writing
letters" to the FCC. Unless broadcast consumers could be heard, the court said, there might be no one
to bring a station's deficiencies to the FCC's attention. "In order to safeguard the public interest in
broadcasting . . . we hold that some 'audience participation' must be allowed in license renewal
proceedings." This decision opened the doors to the public interest movement that saw groups
challenging licenses, negotiating concessions from broadcasters trying to sell stations, and seeking

everything from an end to cigarette advertising to improvements in children's television programming.

Burger ordered a hearing, which was held in Jackson in May 1967. By this time, WLBT had changed its
lawyers, hiring the influential Washington firm of Arnold & Porter (Paul Porter being a former FCC
chairman and a longtime friend of President Lyndon Johnson). It had also fired the station manager
who seemed to be the lightning rod in the case and started hiring black announcers and broadcasting
black church services. But it would eventually prove too little, too late, as the case continued through

the FCC and the courts.

The challengers' testimony at the Jackson hearing depicted a station that rarely covered news about
black citizens and often violated the Fairness Doctrine. Several black viewers testified about their
complaints to the station but were grilled by the FCC and station attorneys because they could not
remember when they had called or to whom they had spoken. Fred Beard, the former station
manager, testified at length, acknowledging that he had not aired an interview with civil rights
attorney Thurgood Marshall but said he did so because he did not want to have to give response time

to the White Citizens Council.

The most dramatic testimony came toward the close of the hearings, when civil rights activist Charles
Evers testified about the way WLBT had handled his late brother Medgar's appearance on the station
in May 1963. If a person requests time, the station should not allow its employees to say that there
was a black person asking for rebuttal time to "make out our mayor is a liar," as Charles Evers implied
WLBT had done. "These types of things we just cannot have. This is personal but I hope that our
stations will never do this anymore because I personally feel this is part of the hate that was built up
through this particular station at this time that may possibly have contributed to the death of my

brother."

Changing Channels, Part 2

Kay Mills, a former editorial writer for the Los Angeles Times, has written four books in addition to
the current Changing Channels: The Civil Rights Case That Transformed Television, published by the
University Press of Mississippi. Her subjects have included the history and influence of women in the
newspaper business, women's history in the United States, Mississippi civil rights leader Fannie Lou

Hamer, and the Head Start preschool program for low-income children. She has twice been a juror for


http://www.archives.gov/publications/prologue/2004/fall/channels-2.html

the Pulitzer Prize for biography, once as chair of the jury. More information about her books can be

found at her web site, www.kaymills.com.

Articles published in Prologue do not necessarily represent the views of NARA or of any other agency
of the United States Government.



http://www.archives.gov/global-pages/exit.html?link=http://www.kaymills.com

